Maj i czerwiec to miesi膮ce, w kt贸rych ci膮gle co艣 si臋 dzieje! Zar贸wno praca jak i szko艂a s膮 niesamowicie absorbuj膮ce, nie m贸wi膮c o zbli偶aj膮cym si臋 zako艅czeniu roku szkolnego moich prywatnych dzieci (wi臋c ci膮g艂a pomoc w nauce, wywiadowki itd). Czasami jestem zmuszona do nadmiernego wysi艂ku zar贸wno fizycznego (siedzenie po nocach) jak i psychicznego (ci膮g艂a presj膮, za du偶o obowi膮zk贸w naraz).
Pr贸bowa艂am niedawno znale藕膰 porady dotycz膮cych skutecznego organizowania czasu.
Oto co znalaz艂am i m贸j komentach do nich 馃槄 :
1. Utw贸rz plan lub harmonogram: Zr贸b list臋 zada艅 do wykonania i przypisz im konkretne terminy lub okre艣lone godziny. Mo偶esz skorzysta膰 z tradycyjnego kalendarza, aplikacji na smartfony, kalendarza online lub innych narz臋dzi do zarz膮dzania czasem.
Cz臋sto si臋 nie sprawdza ze wzgl臋du na "niespodzianki". Staram si臋 by膰 w miar臋 zorganizowana, ale niestety maj膮c tak liczna rodzin臋 zawsze co艣 si臋 wydarzy co zmienia ca艂y m贸j harmonogram.
2. Priorytetyzuj zadania: Wyr贸偶nij najwa偶niejsze i najpilniejsze zadania. Skoncentruj si臋 na ich wykonaniu przed przyst膮pieniem do innych mniej istotnych zada艅. Dobre podej艣cie to skupienie si臋 na "zasadzie 80/20", czyli identyfikowanie tych 20% zada艅, kt贸re przynios膮 Ci 80% rezultat贸w.
Tylko jak wyr贸偶ni膰 te najwa偶niejsze? Na ka偶dym kroku jaka艣 deadline, a ja nie wiem od czego zacz膮膰 馃槶
3. Ustal realistyczne cele: Wyobra藕 sobie, jakie cele chcesz osi膮gn膮膰 w ci膮gu dnia, tygodnia lub miesi膮ca. Postaraj si臋 ustali膰 cele, kt贸re s膮 mierzalne, osi膮galne i odpowiednio dostosowane do swoich mo偶liwo艣ci.
Nad tym warto popracowa膰. Ostatnio ucz臋 si臋 metody ma艂ych kroczk贸w w wielu aspektach mojego 偶ycia wi臋c czas zadba膰 o to i w kontek艣cie organizacji 馃槉
4. Eliminuj rozproszenia: Wy艂膮cz lub ogranicz czynniki, kt贸re mog膮 odci膮ga膰 Twoj膮 uwag臋, takie jak powiadomienia z telefonu czy media spo艂eczno艣ciowe. Stw贸rz sobie 艣rodowisko pracy wolne od rozprosze艅, kt贸re pozwoli Ci skoncentrowa膰 si臋 na zadaniach.
To jest strza艂 w 10! Mimo i偶 telefon s艂u偶y mi cz臋sto w celu pracy i nauki to bywa r贸wnie偶 "rozpraszaczem". Polecono mi, aby spr贸bowa膰 trening mindfulness rano. Genialne rozwiazanie!! Mniejsze zm臋czenie, lepsza koncentracja. Polecam 馃榾
5. Wykorzystaj techniki zarz膮dzania czasem: Istnieje wiele metod organizacji czasu, takich jak metoda Pomodoro (pracuj przez 25 minut, a nast臋pnie zr贸b przerw臋), metoda Eisenhowera (podziel zadania na kategorie: pilne, wa偶ne, pilne i wa偶ne, niepilne i niewa偶ne) czy metoda "To Do" (zapisz na kartce codzienne zadania do wykonania). Wypr贸buj r贸偶ne techniki i zobacz, kt贸ra najlepiej Ci odpowiada.
Pr贸bowa艂am metody "To do", ale okaza艂o si臋, 偶e by艂o tego za du偶o i si臋 nie wyrobi艂am. Mierz si艂y na zamiary- musz臋 to potrenowa膰.
6. Deleguj i ucz si臋 m贸wi膰 "nie": Je艣li jeste艣 przeci膮偶ony prac膮, rozwa偶 delegowanie niekt贸rych zada艅 innym osobom. B膮d藕 艣wiadomy swoich limit贸w i naucz si臋 odmawia膰, gdy jeste艣 zbyt zaj臋ty lub gdy dana sprawa nie jest dla Ciebie priorytetem.
Staram si臋 aczkolwiek nie jest to 艂atwe kiedy ma si臋 4 dzieci 馃槄
7. Pami臋taj o r贸wnowadze: Wa偶ne jest, aby znale藕膰 r贸wnowag臋 mi臋dzy prac膮, 偶yciem prywatnym i odpoczynkiem. Zadbaj o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne, po艣wi臋膰 czas na relaks, aktywno艣膰 fizyczn膮 oraz kontakty z rodzin膮 i przyjaci贸艂mi.
W maju i czerwcu raczej to jest nierealne... Ogrom nauki, masa pracy przyniesionej do domu....
Dobrze, 偶e nied艂ugo ju偶 wakacje!!
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz